Skip to content

Vad trodde eller vad visste du om gigekonomi?

När nya fenomen ska beskrivas finns ofta olika meningar om vad de innebär och vad som ska innefattas i begreppen.

Det finns många olika beskrivningar av vad begreppet Gigekonomi betyder och brukar jämföras med:

  • Delningsekonomi
  • Cirkulär ekonomi
  • Kollaborativ ekonomi
  • Kollaborativ konsumtion
  • ”peer economy”
  • On-demand ekonomi
  • Plattformsekonomi

Enligt en kunskapsöversikt från Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE) är delningsekonomi det oftast använda begreppet inom forskningen för gig-ekonomin.

Gig-ekonomi är en term som har börjat användas allt oftare under de senaste åren, och 2016 tog sig ordet in på Språkrådets nyordslista.

Gigekonomin lyftar de individer som närvarar där, de så kallade Giggarna. Det är personer som tar temporära uppdrag – gig – i stället för att vara tillsvidareanställda. Giggare är därmed personer som har tillfälliga arbeten eller påhugg.

Vad innebär det då att vara en Giggare eller använda sig av en Giggare och när skulle det konkret vara tillämpbart?

Detta är något som vi har undersökt sedan starten av Gigoxo och kommer fortsätta att göra.

 

 

Gigekonomi

Vad innebär det att vara Giggare?

Som Giggare är du egenanställd, vilket är en sysselsättningsform som avser att du tar uppdrag utan att vara anställd av uppdragsgivaren eller tar uppdrag som företagare.

Det finns inte någon vedertagen definition av begreppet egenanställning, däremot finns beskrivningar av företeelsen. Tillväxtverket beskriver det som ett trepartsförhållande där den egenanställde själv initierar kundkontakten till det arbete som ska utföras. Aktörerna består av ett egenanställningsföretag, en egenanställd och en kund.

Gigoxo hjälper till med att initiera kundkontakten efter behov och erbjuder en så kallad karriärtrappa för de privatpersoner som ser möjligheterna med att Gigga.

Varför ska en företagsägare / chef / ledare ta in en giggare?

En rekryteringsprocess kan ta väldigt lång tid. Samarbetar du med en Giggare kan du ofta minska ner uppstartsprocessen rejält och komma igång mer eller mindre omgående.

Eftersom Gig är specifika uppdrag som är tidsbestämda besitter giggare i de allra flesta fall oerhörd spetskompetens inom de angivna området.

Giggare har också en styrka att de snabbt kommer in i företaget och kan ge en objektiv syn på situationen, göra en analys och sedan utföra denna.

När är då Gigekonomin tillämpbart?

I dagens situation finns det begränsningar med att kunna erbjuda kollektivavtal för giggarna. Här kommer Gigoxo in som en samlad kraft för att uppmuntra den växande trend med Gigekonomin i kombination med övriga ekonomier.

Vanligt förekommande branscher är bland annat journalistik, media- och kulturarbeten, IT- och konsultverksamhet, marknadsföring.

Gigoxo vill sätta möjligheterna på kartan och utvärdera flera branscher så som utbildning / föreläsare samt bygg-, anläggning- och fastighetssektorn.

Vill du veta mer?

I vår kunskapsbank har vi sammanställt artiklar från myndigheter, företag och organisationer som diskuterar Gigekonomin. 

Nedan finner du en direktlänk till kunskapsbanken där vi reder ut begrepp och ger fakta.

Leave a Comment